Πέμπτη 1 Μαρτίου 2018

Νέα σιδηροδρομική γραμμή Αθηνών/Πατρών, κατάσταση έργου (Μάρτιος 2018)

Αυτό το τεράστιας σημασίας έργο για όλη την βόρεια Πελοπόννησο ήδη έχει καθυστερήσει πάρα πολλά χρόνια. Στο επίσημο site της ΕΡΓΟΣΕ αναφέρει ότι το έργο ξεκίνησε το 2006 και έχει ως χρόνο ολοκλήρωσης το 2018, στην πραγματικότητα όμως θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει πολύ νωρίτερα αν σκεφτούμε τις τεράστιες χρηματοδοτήσεις που υπήρξαν.  (Στην φωτογραφία από την ιστοσελίδα της ΕΡΓΟΣΕ φαίνεται τμήμα της νέας γραμμής μεταξύ Ακράτας και Αιγίου). Δυστυχώς φτάσαμε στον έβδομο χρόνο "μνημονίου" για να συζητάμε ακόμα τη σύνδεση της τρίτης πόλης της χώρας με ένα στοιχειώδη (διπλή γραμμή κανονικού εύρους) σιδηρόδρομο.  Πέρασαν 37 χρόνια στην Ευρωπαϊκή Ένωση και πολλές κυβερνήσεις αλλά και πολλά "πακέτα" χρηματοδοτήσεων και όμως το έργο αυτό δεν έγινε. Ας ελπίσουμε αυτή τη φορά να δούμε όντως να ολοκληρώνεται έστω και με καθυστέρηση.  Το παρακάτω εικονίδιο είναι από την ιστοσελίδα της ΕΡΓΟΣΕ. Προσέξτε λίγο τις πηγές χρηματοδότησης. Από το 2000 (!!!) δηλαδή 18 χρόνια πριν... ταμείο συνοχής, ΕΣΠΑ 07-13, ΕΣΠΑ 14-20...


 

Ας δούμε λίγο την κατάσταση όπως διαμορφώνεται σήμερα (Μάρτιος 2018). Αυτή τη στιγμή βρίσκεται υπό ολοκλήρωση ένα σημαντικό κομμάτι της νέας γραμμής και πιο συγκεκριμένα :




[1] Η υποδομή και επιδομή στο τμήμα Κιάτο - Αίγιο (Ροδοδάφνη) . Όταν λέμε επιδομή και υποδομή εννοούμε όλα τα χωματουργικά, τη στρώση της διπλής γραμμής για το τμήμα αυτό 71 Km,  τη  σηματοδότηση, την τηλεδιοίκηση, τις τηλεπικοινωνίες, τους σταθμούς/στάσεις και όλα τα ηλεκτρομηχανικά έργα σηράγγων. Προβλέπονται 3 μεγάλοι σταθμοί (Ξυλόκαστρο, Ακράτα, Αίγιο) και αρκετές στάσεις. Οι σταθμοί είναι σχεδόν έτοιμοι. Η επέκταση προς Ξυλόκαστρο έχει τεράστια καθυστέρηση. Από την εποχή των Ολυμπιακών αγώνων (το 2004) είχε γίνει εξαγγελία της επέκτασης του προαστιακού και τελικά πέρασαν κιόλας 14 χρόνια.
Το έργο το έχει αναλάβει ο όμιλος των εταιρειών ΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ (οι δύο πρώτες είναι πρακτικά και οι μεγαλύτερες κατασκευαστικές της χώρας).
Στο τελευταίο διαθέσιμο στο διαδίκτυο video της ΕΡΓΟΣΕ (Σεπτέμβριος 2017) φαίνεται ότι σε κάποια σημεία το έργο είναι σχεδόν ολοκληρωμένο ενώ σε άλλα σημεία βρίσκεται αρκετα πίσω. Για παράδειγμα ο νέος σιδηροδρομικός σταθμός Αιγίου είναι ήδη έτοιμος. H φωτογραφία είναι του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αιγίου (από την ιστοσελίδα της ERGOSE):
Στην περιοχή της Ροδοδάφνης το έργο έχει τεράστια καθυστέρηση στο σημείο της άνω διάβασης με την παλαιά Εθνική οδό και έχει προκαλέσει μεγάλη ταλαιπωρία στους οδηγούς και κατοίκους της περιοχής.

[2] Η υποδομή στο τμήμα Ροδοδάφνη - Ψαθόπυργος μήκους 21.5 Km.  Και αυτό το έργο το έχει αναλάβει ο ίδιος όμιλος εταιρειών (ΑΚΤΩΡ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, J&P ΑΒΑΞ). Το μεγαλύτερο υποέργο σε αυτό το τμήμα είναι η δίδυμη σήραγγα Παναγοπούλας (μήκους περίπου 4.5 Κm)  που σχεδόν έχει ολοκληρωθεί. (βλπ φωτογραφία με την έξοδο του τούνελ στην παναγοπούλα)


Το έργο προχωράει αλλά θα μπορούσε και με γρηγορότερο ρυθμό. Στο κομμάτι Καμάρες - Λαμπίρι - Παναγοπούλα είναι σχεδόν έτοιμο. Στο τμήμα Παναγοπούλα - Ψαθόπυργος (Δρέπανο) υπολείπονται ακόμα κάποια έργα και δουλεύονται καθημερινά. Επίσης με αργούς ρυθμούς προχωράεικαι το έργο της άνω διάβασης στο ύψος του Νέου Ερινεού  . Υποτίθεται ότι αποτελεί εκρεμμότητα της Ολυμπίας Οδού και θα έπρεπε ήδη να έχει παραδοθεί.

Στη διπλανή φωτογραφία (Μάρτιος 2018) βλέπουμε το σημείο της άνω διάβασης στο ύψος του Νέου Ερινεού (Μεταξύ Καμαρών και Λόγγου).



Εκρεμεί βέβαια το έργο της επιδομής (στρώσης με τις γραμμές.)



[3]  Πριν από λίγο καιρό ξεκίνησε το έργο της υποδομής Ψαθόπυργος-Μποζαϊτικα (Προάστιο) μήκους 10.5 Km. Την κατασκευή ανέλαβε (μετά από πολλές καθυστερήσεις στον διαγωνισμό) η Ιταλική εταιρεία GD Infrastrutture (σε συνεργασία με την γνωστή από τα παλιά "ΜΗΧΑΝΙΚΗ" που ξαναμπαίνει στο παιχνίδι των έργων)  Αυτή την περίοδο γίνονται χωματουργικά έργα στην περιοχή των Αραχωβιτίκων και του Αγίου Βασιλείου και προχωράνε με εντατικούς ρυθμούς.


(Στη φωτογραφία τα έργα στο ύψος των Αραχωβίτικων). Το έργο (προϋπολογισμού περίπου 200 εκατομμυρίων ευρώ) προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2020. Θα ενημερώνουμε κατά καιρούς για την πορεία του ανεβάζοντας και σχετικές φωτογραφίες.












Φωτογραφία από τα έργα στην περιοχή του Ψαθοπύργου.










  Άρα συνοψίζοντας: Μέχρι το τέλος του 2018 (ή αρχές 2019) στην καλύτερη περίπτωση θα δούμε το τρένο να σφυρίζει μέχρι το Αίγιο. Και αν γίνει αυτό το τρένο θα είναι ντιζελοκίνητο μιας και το έργο της ηλεκτροδότησης της νέας γραμμής ακόμα δεν έχει ξεκινήσει.   
Αν γίνει αυτό θα έχουμε λογικά μετεπιβίβαση στο Κιάτο στους συρμούς του Προαστιακού εκτός αν προτιμηθεί η χρήση ντιζελοκίνητων συρμών για απευθείας σύνδεση του Αιγίου με την Αθήνα (προτιμότερο γιατί οι μετεπιβιβάσεις δεν διευκολύνουν τη χρήση του μέσου). 
Θα ενημερώνουμε κατα καιρούς για την πορεία των έργων του σιδηροδρόμου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου