Τετάρτη 28 Μαρτίου 2018

Πόσο παλιά μπορεί να είναι τα αστικά λεωφορεία;

 Στην Πάτρα έχουμε συνηθίσει εδώ και πολλά χρόνια την εικόνα κάποιων παμπάλαιων αστικών λεωφορείων. Έχει γίνει βέβαια μια μεγάλη προσπάθεια από το αστικο ΚΤΕΛ Πάτρας να εκσυγχρονίσει το στόλο του με μεταχειρισμένα λεωφορεία από χώρες της κεντρικής Ευρώπης (Γερμανία, Αυστρία κυρίως, σε κάποια δεν έχουν αλλάξει ούτε τη βαφή που έχει πάνω γερμανικά γράμματα) όμως ακόμα κυκλοφορούν κάποια λεωφορεία που πραγματικά δεν θυμίζουν σύγχρονη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ας δούμε λίγο τι λέει η νομοθεσία. Ο νόμος 4070/2012 με τίτλο  "Ρυθμίσεις Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών, Μεταφορών,Δημοσίων Έργων και άλλες διατάξεις"

αναφέρει ότι τα αστικά λεωφορεία όταν εισέρχονται για πρώτη φορά σε κυκλοφορία είτε καινούρια είτε μεταχειρισμένα πρέπει να είναι ηλικίας ΜΕΧΡΙ 15 ΕΤΩΝ από το έτος κατασκευής του πλαισίου του έτους αυτού μη συμπεριλαμβανομένου.
Επίσης λέει ότι μετά συμπλήρωσης 27 ετών από το έτος κατασκευής πλαισίου τα λεωφορεία αυτά ΑΠΟΣΥΡΟΝΤΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ από την εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου.

Γνωρίζοντας ότι ένας μεγάλος αριθμός οχημάτων στην Ελλάδα είναι σαραβαλάκια, φρόντισαν να κρατήσουν ένα πολύ υψηλό μέγιστο όριο ηλικίας οχημάτων (27 έτη) αδιαφορώντας έτσι για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, την ασφάλεια των επιβατών, καθώς και για τις όποιες περιβαλλοντικές επιπτώσεις (πόσες φορές δεν έχουμε αγανακτήσει από τη μαυρίλα που βγάζουν οι εξατμίσεις αστικών λεωφορείων αν τύχει και βρεθούμε πίσω τους;). Μάλλον αυτό που ενδιέφερε περισσότερο ήταν να μην θιχτούν τα διάφορα αστικά και (όχι μόνο) κτελ ανα την Ελλάδα.

Πριν λίγες μέρες κατατέθηκε στη βουλή  το σχέδιο νόμου «Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών και άλλες διατάξεις» το οποίο επιφέρει κάποιες αλλαγές. Όπως διαβάζουμε στο ρεπορτάζ του taxheaven.gr:

"Επανακαθορίζεται το ανώτατο όριο ηλικίας (από 15 έτη στα 18) των αστικών λεωφορείων δημόσιας χρήσης που τίθενται πρώτη φορά σε κυκλοφορία είτε καινούργια είτε μεταχειρισμένα.

Το ανώτατο όριο ηλικίας φαίνεται να μην αλλάζει και μένει στα 27 χρόνια. Φυσικά είναι ένα πολύ μεγάλο όριο αυτό. Ένα όχημα 25-26 ετών με χιλιάδες χιλιόμετρα στο κοντέρ δεν το λες και κατάλληλο για μαζική μεταφορά ατόμων, όσο καλή συντήρηση και να έχει κάνει. 
Ας δούμε σε κάποιες άλλες χώρες τι γίνεται. Στην Ιρλανδία το όριο για να ανανεωθεί η άδεια κυκλοφορίας αστικού λεωφορείου είναι 10 έτη (!!)  και σε ειδικές περιπτώσεις 15 έτη. Δεν το συζητάμε φυσικά για χώρες όπως η Ολλανδία, η Ελβετία, η Γερμανία κλπ. Εξάλλου όταν αυτοί τα αποσύρουν τα αγοράζουν τα δικά μας αστικά ΚΤΕΛ.
Στο Σαο Παολο της Βραζιλίας έχουν θέσει μέγιστο ηλικιακό όριο τα 7 έτη για τα αστικά λεωφορεία 
Το 1978 το αστικό ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης παρήγγειλε την πρώτη παρτίδα από λεωφορεία Volvo-Σαρακάκης B10M "Δεινόσαυρος" (αρθρωτά μήκους 18 μέτρων). Στη συνέχεια αγόρασε αρκετά λεωφορεία της βελτιωμένης σειράς "Αλέξανδρος" πού όλα βασίζονται στο αρχικό B10M. 
Κατασκευάστηκαν από τη Saracakis 3 γενιές B10M, το 1993, το 1995 και το 1997. Στη συνέχεια το Αστικό Κτελ Πάτρας αγόρασε αρκετά αρθρωτά B10M από το Κτελ Θεσσαλονίκης, τα οποία κυκλοφορούν μέχρι σήμερα στους δρόμους της Πάτρας. Για πιο λόγο πρέπει ότι αποσύρεται για λόγους παλαιότητας από άλλες πόλεις να το αγοράζει το ΚΤΕΛ Πάτρας;  (καταλαβαίνουμε βέβαια ότι συμβαίνει μάλλον λόγω χαμηλού κόστους αγοράς)

Όπως και να χει ας ελπίσουμε ότι αυτά τα παλαιά πλέον λεωφορεία σαραβαλάκια (21 - 25 ετών)  σύντομα να αντικατασταθούν με νεότερα και να έχει και η Πάτρα το προφίλ μιας σύγχρονης Ευρωπαϊκής πόλης με σύγχρονα, καθαρά και αντιρυπαντικής τεχνολογίας αστικά λεωφορεία.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου