Σύμφωνα
με δημοσιεύματα σε διεθνείς και ελληνικές
ιστοσελίδες στρατιωτικής τεχνολογίας και διπλωματίας το
μοναδικό αεροπλανοφόρο της Ρωσίας
"ναύαρχος
Kuznetsov" πρόκειται
να αποσυρθεί για ένα απροσδιόριστο
χρονικό διάστημα (πιθανότατα για διάστημα έως τριών ετών) για να υποστεί
εκσυγχρονισμό.
Το
αεροπλανοφόρο εκτοπίσματος 58,600
τόνων και μήκους 301 μέτρων καθελκύστηκε
το 1985 και εισήλθε σε υπηρεσία με το
Ρωσικό ναυτικό το 1990.
Έχουν
περάσει 28 χρόνια οπότε το σκάφος
χρειάζεται σοβαρό εκσυγχρονισμό σε όλα
τα συστήματα του. Το κόστος είναι τεράστιο
και είναι ένας από τους ανασταλτικούς
παράγοντες για την καθυστέρηση που
υπάρχει στην έναρξη του εκσυγχρονισμού.
Σύμφωνα
με άρθρο
του Franz-Stefan Gady στο thediplomat.com "πέρυσι
έγιναν περικοπές στον προϋπολογισμό
του έργου εκσυγχρονισμού κατά 50% και
παρότι δεν έχει αποκαλυφθεί το συνολικό
κόστος εκτιμάται γύρω στα 400 με 600
εκατομμύρια δολάρια. Αυτό θα έχει
ως επίπτωση να μην γίνει πλήρης
εκσυγχρονισμός των ηλεκτρονικών
συστημάτων, των τηλεπικοινωνιακών
συστημάτων, συστημάτος πλοήγησης και
ελέγχου οπλικών συστημάτων. Ο εκσυγχρονισμός
θα περιοριστεί στο κατάστρωμα πτήσης
και το σύστημα πρόωσης (αντικατάσταση
4 από τις 8 συνολικά μηχανές και
εκσυγχρονισμός των υπολοίπων τεσσάρων)"
Ο
ίδιος δημοσιογράφος σε
προγενέστερο ρεπορτάζ είχε εκφράσει
σοβαρές επιφυλάξεις για το αν μπορεί
να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα εκσυγχρονισμού
λόγω του ότι όλα τα αεροπλανοφόρα της
ΕΣΣΔ είχαν κατασκευαστεί στην Ουκρανία
και άρα λόγω της κρίσης με την Ουκρανία
δεν υπάρχει πλέον η τεχνογνωσία ειδικά
στα στα συστήματα πρόωσης. Όμως ίσως να
έχει αποκτήσει κάποια σχετική εμπειρία
από τον πρόσφατο εκσυγχρονισμό ενός
παρόμοιου αεροπλανοφόρου του Ινδικού
Ναυτικού.
Τέλος
αναφέρει ότι έχει ιστορικό βλαβών καθώς
και περιορισμένης επιχειρησιακής δράσης
(όχι μεγαλύτερης των 6 μηνών). Το Ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων TASS ανέφερε σε δημοσίευμα της 1ης Απριλίου 2018 ότι
εντός
του Απριλίου θα υπογραφεί το συμβόλαιο
για τον εκσυγχρονισμού του πλοίου και
μάλιστα ότι τα έχει διάρκεια 3 ετών ενώ
άλλη πηγή ανέφερε ότι τα έργα θα τελειώσουν
αρκετά νωρίτερα.
Παρότι το κονδύλι δεν είναι μεγάλο και σίγουρα δεν καλύπτει έναν πλήρη εκσυγχρονισμό όλων των συστημάτων θεωρούμε κάπως απίθανο να μην έχει προβλεφθεί ένας τμηματικός τουλάχιστον εκσυγχρονισμός των ηλεκτρονικών/τηλεποικοινωνιακών συστημάτων καθώς των οπλικών συστημάτων.
Με δεδομένο λοιπόν ότι σύντομα το Kuznetsov θα πάει στη ναυπηγική κλίνη , το Ρωσικό ναυτικό θα μείνει χωρίς ούτε ένα αεροπλανοφόρο τη στιγμή που η Αμερική έχει 11 μεγάλα αεροπλανοφόρα (εκτοπίσματος άνω των 100.000 τόνων) σε υπηρεσία και 2 ίδιου μεγέθους υπό κατασκευή ενώ η Κίνα έχει 1 (μεγέθους σαν το Kuznetsov) και δύο υπό κατασκευή (με έτη παράδοσης το 2020 και 2023 βλπ. και ΕΔΩ). Με δεδομένο ότι δεν έχει ακόμα ξεκινήσει η διαδικασία κατασκευής για κανένα νέου τύπου αεροπλανοφόρο από το Ρωσικό ναυτικό είναι σαφές ότι θα υπάρχει μια μεγάλη ανισορροπία τα επόμενα 10 χρόνια τουλάχιστον σε ότι αφορά την προβολή ισχύος. Βέβαια η Ρωσία είναι μια τεράστια χώρα και πυρηνική υπερδύναμη αλλά σε συμβατικό ναυτικό πόλεμο η έλλειψη μεγάλων σκαφών όπως αεροπλανοφόρα και ελικοπτεροφόρα είναι ένα μειονέκτημα αν χρειαστεί να υποστηρίξει επιχειρήσεις μακριά από τις κοντινές στη Ρωσική ομοσπονδία θάλασσες.
Κλείνουμε με ένα ωραίο video που δείχνει πλάνα από τις επιχειρήσεις του αεροπλανοφόρου Kuznetsov:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου